Dieta disociata pe culori

Medicii de la clinica de nutritie Dietalia si de la Sfatul Medicului ne explica modul de alcatuire pentru o dieta disociata pe culori.

   Incercati sa va amintiti ce ati mancat ieri! Dar alaltaieri? Dar saptamana trecuta? Aveti o alimentatie variata sau felurile de mancare pe care le serviti se repeta periodic?

Se spune ca o dieta sanatoasa care ne imbie si ne atrage prin aromele si nuantele sale este cea care abunda in alimente “colorate”. Asa ca, ganditi-va! Exista atat de multe fructe si legume de culori sau arome care mai de care mai variate, incat ar fi posibil ca in fiecare zi sa mancam altceva, incat sa nu ne plictisim niciodata simturile gustative.

   Dieta disociata pe culori ne aduce extrem de multe beneficii pentru starea de bine a organismului. Ea este utila mai ales pentru prevenirea cancerului, dar poate fi o solutie de succes pentru pierderea kilogramelor nedorite.

De asemenea, dieta disociata pe culori trage un semnal de alarma impotriva folosirii zaharului si a grasimilor, promoveaza efectuarea exercitiului fizic si incurajeaza consumul unor portii echilibrate de alimente sanatoase.

Alimente permise in dieta disociata pe culori

   Doctorul David Heber, directorul Centrului UCLA de Nutritie Umana, afirma ca orice aliment care este intens colorat poate fi consumat fara grija. Autorul se refera bineinteles la hrana vie, precum rosiile intens colorate, nicidecum la carnea rosie. Prin urmare, ideea de baza este sa consumam cat mai multe fructe si legume proaspete. Sunt permise soia, albusul de ou, cerealele integrale, uleiul de masline sau de avocado, floricelele de porumb preparate la aer sau chiar carnea alba de pui.

   Evitati pe cat posibil carnea cu continut crescut in grasimi, ouale intregi, carnea de somon de crescatorie, untul si margarina.

Principiile pe care se bazeaza dieta disociata pe culori

   Dieta disociata pe culori propusa de noi are la baza principiul conform caruia culorile alimentelor nu semnifica numai ca un aliment arata bine, ci faptul ca elementele nutritive pe care acestea le contin prezinta culori diferite. Cu cat o anumita culoare a unui aliment este mai intensa, cu atat continutul in anumiti nutrienti este mai mare.

Iata cateva exemple:

– Rosu: alimentele de culoare rosie contin o substanta numita licopen, care reduce riscul imbolnavirii de cancer.  Exemple in acest sens sunt tomatele, pepenele verde sau grapefrutul rosu. Exista si alimente de culoare rosu inchis sau chiar purpuriu, precum strugurii, vinul rosu, capsunile, afinele si merele rosii.

– Portocaliu: hrana de culoare portocalie (precum morcovii, mango sau cartofii dulci) contin alfa si beta-caroten, care faciliteaza comunicarea intercelulara si incetinesc evolutia tumorilor.

– Galben/portocaliu: portocalele, mandarinele, papaya sau nectarinele contin cantitati mari de vitamina C (care protejeaza celulele) si de beta-criptoxantina, unul din numerosii carotenoizi pe care Dr. Heber ii recomanda. 

– Galben-verzui: spanacul, verdeturile, porumbul galben, mazarea verde sau avocado sunt bogate in carotenoizi de tipul luteina si zeaxantina, care contribuie la sanatatea ochilor.

– Verde: broccoli, varza de Bruxelles si bok choy (o planta inrudita cu varza chinezeasca) contin sulforafan, izotiocianati si indoli, care stimuleaza celulele hepatice sa sintetizeze anumite componente care lupta impotriva cancerului generat de substantele chimice.

– Alb/verde: usturoiul, ceapa, telina, vinul alb, andivele sau arpagicul contin flavonoide, care protejeaza membranele celulare.

Parerea specialistilor despre dieta disociata pe culori

   Dr. David R. Jacobs, profesor de epidemiologie la Universitatea din Minnesota, Minneapolis, afirma ca “atunci cand vine vorba despre dieta, intregul este mai bun decat suma partilor”. El mai spune ca “exista o serie de nutrienti inclusi in alimente care nici macar nu se cunosc, iar efectul combinat al acestora poate fi mai bun decat daca ar fi luati separat”.

Dr. Heber este un cercetator respectabil. Un numar mare de nutritionisti ii impartasesc parerea ca oamenii ar trebui sa consume mai multe fructe si legume cu culori variate.

De retinut!

   Chiar daca o astfel de dieta disociata pe culori descrisa mai sus are beneficiile ei confirmate si de netagaduit, este daunator sa mancam prea mult din orice, chiar si legume colorate. Dr. Herber interzice consumul de alimente cu unt sau margarina, preferand in schimb cantitati moderate de ulei de masline sau de avocado.

   Nu va speriati daca vi se pare ca a consuma intre 5 si  9 portii de legume si fructe pe zi este prea mult! Puteti incepe progresiv o asemenea dieta. Se pot adauga cateva banane si capsuni la cerealele pe care le consumam dimineata. La pranz putem opta pentru o salata intens colorata ca o portie suplimentara, in locul cartofilor sau pastelor. Si… vorbind despre salata, se poate incepe cu niste foi de salata verde, la care se pot adauga struguri, felii de portocale, mure sau zmeura. Asa ca … va dorim pofta buna si un apetit … colorat!

Articol furnizat de partenerul nostru www.SfatulMedicului.ro, redactat de Dr. Frunza Alexandru si publicat in revista Tratamente naturiste

   Specialistii de la clinica Dietalia ™ sunt zi de zi langa tine. Programeaza-te la o consultatie de nutritie la domiciliu, pentru a crea o dieta disociata pe culori personalizata pentru tine:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut