Nutritia la gravide

Nutritia la gravide este una dintre temele la care specialistii de la clinica Dietalia acorda o atentie deosebita.

Daca ai ramas insarcinata, trebuie sa stii ca alimentatia in sarcina este extrem de importanta daca vrei sa influentezi in bine dezvoltarea bebelusului tau. Primele 1000 de zile de la momentul conceptiei si pana la varsta de 2 ani a copilului sunt vitale pentru sanatatea acestuia pe parcursul vietii sale.

Nutritia la gravide poate preveni multe din afectiunile cel mai des intalnite in zilele noastre. De aceea, apeleaza cu incredere la un specialist in alimentatia in sarcina. Acesta te va invata ca, atunci cand consumi o varietate mare de alimente bogate în nutrienti, vei asigura o dezvoltare fizica si cognitiva optima a copilului tau.

12 motive pentru care este important sa apelezi la un medic specialist in nutritia la gravide:

 

 

PENTRU TINE:

1. Iti vei tine greutatea sub control pe tot parcursul sarcinii (medicii cu experienta in nutritia la gravide recomanda sa te ingrasi pana la circa 12 kg in 9 luni).

2. Vei avea mai putine pofte de mancaruri nesanatoase (cu grasimi, dulciuri, junk foods etc.), care au valoare nutritiva mica si care te expun la ingrasare excesiva.

3. Vei avea mai putine probleme digestive (greturi de dimineata, constipatie, reflux esofagian etc.)

4. Vei putea sa previi aparitia hemoroizilor (sau, daca totusi apar, in sedintele la domiciliu despre nutritia la gravide vei invata ce alimente sa consumi pentru a nu se agrava)

5. Medicul te va invata secretele alimentare care sa te mentina energica (stim ca majoritatea femeilor gravide prezinta o stare de oboseala aproape permanenta).

6. Scade riscul de complicatii de sarcina (anemie, preeclampsie, diabet gestational, nastere prematura etc.)

 

 

PENTRU FAT:

7. Vei avea un bebeluș cu greutate normală la naștere.

8. Bebelusul tau nu va avea intarzieri de dezvoltare.

 

 

LA NASTERE:

9. Vei avea un travaliu mai usor.

10. Vei risca mai putine complicatii la nastere, inclusiv defecte de nastere ale bebelusului.

 

 

DUPA NASTERE:

11. Vei pierde mai usor excesul de greutate dupa nastere.

12. Nu vei avea probleme cu depresia post-natala.

Nutritia la gravide, alimente interzise in timpul sarcinii

Alimentatia in sarcina recomandata de un medic specialist in nutritia la gravide:

Alimente recomandate pentru nutritia in sarcina:

- Va fi acordată o atenţie deosebită administrarii acidului folic, care reduce riscul malformaţiilor congenitale. Alimentele care contin acid folic sunt: verdeturile cu frunze verzi (spanac, varza, nap, mustar etc.), sparanghelul, broccoli, citricele, fasolea, mazarea, lintea, avocado, varza de Bruxelles, semintele, nucile, porumbul etc.

- Nutritia la gravide bazata pe o dieta vegetariana necesită o atenţie specială, în sensul achiziţiei unei cantităţi suficiente de aminoacizi esenţiali şi vitamine B12 şi vitamina D. Aceşti nutrienţi sunt vitali pentru creşterea fătului, pentru dezvoltarea creierului şi organelor.

- Calciul este important in nutritia la gravide. El poate fi gasit in produse lactate, broccoli, suc natural de portocale, lapte de soia, legume sau migdale.

- Fructele si legumele constituie o sursa bogata de fibre, vitamine si minerale. Ele te vor ajuta sa ai o digestie buna, previn constipatia si reduc riscul de hemoroizi.

- Produsele care contin cereale integrale sunt recomandate pentru micul dejun, deoarece contin vitamina B, minerale, fibre si fier.

- Lactatele cu o cantitate redusa de grasime sunt o bogata sursa de calciu si vitamina A, care ajuta la cresterea bebelusului si previne eventualele infectii.

- Apa este importanta in nutritia la gravide. Consumul suficient, mai ales in ultimul trimestru de sarcina, impiedica deshidratarea, care poate duce la nasterea prematura.

Alimente interzise in timpul sarcinii:

- carnea de vita, pui etc., nepreparata termic suficient sau cruda (sursă de infecţie cu toxoplasma);

- fructele de mare, crustaceele crude, sushi (risc de infectie cu Salmonella);

- fructele şi legumele nespălate;

- peştii care conţin mercur, deoarece afecteaza sistemul nervos al fatului (rechinul, tonul - a se consuma maxim 200 grame săptămânal);

- mezelurile uscate, negatite (salam, carnati), cu exceptia cazului in care au fost incalzite pana la fierbere (risc de listerioza si avort spontan);

- deserturi care contin oua crude (inghetata, crema, sos, maioneza, dressing) - risc de listerioza si salmoneloza;

- lactate nepasteurizate (lapte, branza cu mucegai, feta, brie, Camembert, gorgonzola, Roquefort) - risc de listerioza si salmoneloza;

- suc de fructe nepasteurizat;

- papaya (poate pricinui întreruperea sarcinii);

- alcool sau cafea;

- alte alimente intezise de medicul specialist in nutritia la gravide.